top of page

ד"ר עידית סוסליק

מרצה, חוקרת וכותבת מחול

החיבור שלי לעולם המחול התחיל בגוף; במפגש עם תנועה, תרבות ושפה לא מוכרות שחוויתי בשיעור הפלמנקו הראשון שעשיתי בחיי, אי שם בסוף שנות התשעים. ההתרגשות מגילוי הפלמנקו כדרך להביע את עצמי הפכה עד מהרה לסקרנות אינטלקטואלית לגבי מקורותיו ההיסטוריים של הריקוד ותפקידיו התרבותיים. מתוך הריקוד והלימודים התהוו שני הנתיבים המקבילים בהוויה ובעשייה שלי שמפרים זה את זה עד היום, והתגבשו למי שאני – מרצה, חוקרת וכותבת מחול.

 

לימודי התואר הראשון בתכנית הרב-תחומית באמנויות, והתואר השני בתכנית הבינתחומית באמנויות, הובילו למחקר דוקטורט שכתבתי על ריקוד הפלמנקו העכשווי, שכותרתו: 'פלמנקו ופיוז'ן: 'תגובה' ו-'התנגדות' לתחביר תנועתי מסורתי'. התנועה בתוכו בין האמנות לחברה, הפלמנקו דיסציפלינות אחרות, הרחיבו את ההתעניינות שלי לכתיבה על מופע חי.

 

מזה למעלה מ-15 שנה, אני מלמדת מגוון קורסים (תולדות המחול, הערכה ביקורת ושיפוט במחול, אמנות וחברה, מחול אתני וישראלי, מחקר פעולה בנושא מחול מבוסס ארכיון וסמינריון על כוריאוגרפיה עכשווית) במוסדות אקדמיים, ביניהם: בית-הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, אוניברסיטת חיפה וסמינר הקיבוצים. לאורך השנים, אני מלמדת גם במוסדות להכשרת רקדנים לא פורמליים, ביניהם: כל עצמותי תאמרנה – בית הספר לתיאטרון-מחול לגברים; סדנאות 'גילה' – תנועה ואמנות הבמה לנשים בגיל הבוגר, המכינה בשפה הערבית של בית הספר לתיאטרון חזותי, הקבוצה – בית ספר לתנועה, קונטקט ואימפרוביזציה, ועוד. בנוסף, אני מעבירה הרצאות לקהל הרחב בסדרות באוצרותי, ביניהן 'מכת בכורות: מבט על עבודות חדשות במחול הישראלי תוך כדי תנועה', במסגרת הארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה.  

 

מחקריי עוסקים באסתטיקה של גוף ומחול, וניתוח שפת המופע בהקשרים אמנותיים ותרבותיים עכשוויים, ומוצגים בקביעות בכנסים בארץ ובעולם. מאמריי האקדמיים מפורסמים בכתבי עת ואתרים, ביניהם: מחול עכשיו, טקסטורה, ארכיון המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, Aware, Performance Research ועוד. במקביל, אני מקפידה לאורך השנים לכתוב גם בפלטפורמות המיועדות לקהל הרחב, כמו 'עכבר העיר' ו'ישראל היום', מתוך רצון להנגיש את עולמות המחול והתיאטרון, ולהדהד את העשייה בשדות אלה בארץ.

 

לצד המחקר האקדמי, אני פועלת במגוון אופנים כדי לקדם את המחול והפרינג' בארץ. בשנים 2016-2017 עבדתי כרכזת תחום המחול בפרויקט 'תרבות לפריפריה' של משרד התרבות, ומספטמבר 2022 אני מכהנת כיו"ר האגודה הישראלית לחקר מחול. כמו כן, מזה למעלה מעשור אני חברה בוועדות ציבוריות ומקצועיות בשדה התרבות והאמנות: סל תרבות ארצי – ועדת רפרטואר לתחום המחול; תיאטרון 'הבית' – ועד מנהל; תיאטרון תמונע – ועדה אמנותית; קרן עדי אגמון לקידום הפלמנקו בישראל – ועדה אמנותית ואחראית תחום התוכן והתיעוד. 

 

בשנים האחרונות אני יוזמת ומעורבת בפרויקטים בהם אני מפתחת את הכתיבה לפעולה יצירתית-פרפורמטיבית, ביניהם: חוברות פסטיבל אינטימדאנס 2017, 2018 ו-2021 (ניהול אמנותי: ד"ר ארז מעין שלו וענת כ"ץ); תמונ(ע)ת מצב – הרהור אמנותי-תרבותי חודשי על קיר הכניסה של תיאטרון תמונע (יוזמה: ד"ר ארז מעין שלו); ומשתפת מסך: כתיבה חיה בעקבות ניב שינפלד ואורן לאור, במסגרת התערוכה דמיינו מוזיאון (או: הגוף הזוכר), שאצרה רותי דירקטור במוזיאון תל אביב (ינואר-פברואר 2023).

 

בימים אלה אני עובדת על פרויקט הכתיבה המקיף ביותר שלי – ספר שיעסוק בעבודותיהם של הרקדנים והיוצרים ניב שינפלד ואורן לאור, לציון 20 שנות עשייה משותפת.

הנחיית פאנל - 30 שנה ללהקת ורטיגו

הנחיית פאנל - 30 שנה ללהקת ורטיגו

פאנל בנושא 'נקודות מבט שונות על מחול ומוגבלות' במסגרת אירועי 30 שנה ללהקת ורטיגו, מרכז סוזן דלל, יוני 2022. צילום: ליאור שגב

גְּרִיד - חזרות

גְּרִיד - חזרות

חזרות לאירוע 'גְּרִיד | נשים יוצרות מסלולים בחלל המוזיאון' – מהלך כוריאוגרפי מאת ניב שינפלד ואורן לאור בשיתוף בית הספר 'גילה' בתנועה ואמנות הבמה לנשים בגוף הבוגר בניהולה של גלית ליס, מוזיאון תל אביב, אוגוסט 2023. צילום: גל כרמונה

משתפת מסך - כתיבה חיה

משתפת מסך - כתיבה חיה

משתפת מסך: כתיבה חיה בעקבות ניב שינפלד ואורן לאור, פעולה פרפורמטיבית במסגרת התערוכה 'דמיינו מוזיאון (או: הגוף הזוכר)', אוצרת רותי דירקטור, מוזיאון תל אביב, ינואר-פברואר 2023. צילום: רונית קמינסקי אלעד

משתפת מסך - כתיבה חיה

משתפת מסך - כתיבה חיה

משתפת מסך: כתיבה חיה בעקבות ניב שינפלד ואורן לאור, פעולה פרפורמטיבית במסגרת התערוכה 'דמיינו מוזיאון (או: הגוף הזוכר)', אוצרת רותי דירקטור, מוזיאון תל אביב, ינואר-פברואר 2023. צילום: יאיר מיוחס

משתפת מסך - כתיבה חיה

משתפת מסך - כתיבה חיה

משתפת מסך: כתיבה חיה בעקבות ניב שינפלד ואורן לאור, פעולה פרפורמטיבית במסגרת התערוכה 'דמיינו מוזיאון (או: הגוף הזוכר)', אוצרת רותי דירקטור, מוזיאון תל אביב, ינואר-פברואר 2023. צילום: יאיר מיוחס

תמונ(ע)ת מצב - תערוכת טקסטים

תמונ(ע)ת מצב - תערוכת טקסטים

תמונ(ע)ת מצב: מבט על השנה שהיתה, תערוכת טקסטים, פסטיבל תמונע, תיאטרון תמונע, דצמבר 2022. צילום: ארז מעין שלו

צילום: יהונתן שאול

שלוש נקודות מבט - מופע פלמנקו

שלוש נקודות מבט - מופע פלמנקו

כוריאוגרפיה וביצוע: עדי דוידוביץ', מאיה מלביץ'-פרידמן ועידית סוסליק. תיאטרון ענבל, 2011. צילום: הגר דופלט

Entre Alegria y Pena - מופע פלמנקו

Entre Alegria y Pena - מופע פלמנקו

כוריאוגרפיה: שירי וילד. ביצוע: להקת ריתמו. סוזן דלל, 2006. צילום: דדי ליפשיץ

שלוש נקודות מבט - מופע פלמנקו

שלוש נקודות מבט - מופע פלמנקו

כוריאוגרפיה וביצוע: עדי דוידוביץ', מאיה מלביץ'-פרידמן ועידית סוסליק. תיאטרון ענבל, 2011. צילום: הגר דופלט

שלוש נקודות מבט - מופע פלמנקו

שלוש נקודות מבט - מופע פלמנקו

כוריאוגרפיה וביצוע: עדי דוידוביץ', מאיה מלביץ'-פרידמן ועידית סוסליק. תיאטרון ענבל, 2011. צילום: הגר דופלט

דולי סיטי - הצגה

דולי סיטי - הצגה

בימוי: נתי בן חנן. כוריאוגרפיה: עידית סוסליק. החוג לתיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב, 2013. צילום: כפיר בולוטין

דולי סיטי - הצגה

דולי סיטי - הצגה

בימוי: נתי בן חנן. כוריאוגרפיה: עידית סוסליק. החוג לתיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב, 2013 צילום: כפיר בולוטין

דולי סיטי - הצגה

דולי סיטי - הצגה

בימוי: נתי בן חנן. כוריאוגרפיה: עידית סוסליק. החוג לתיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב, 2013. צילום: כפיר בולוטין

אמונה אהבה תקווה - הצגה

אמונה אהבה תקווה - הצגה

בימוי: ריקי חיות. תנועה וכוריאוגרפיה: עידית סוסליק. תיאטרון תמונע, 2016. צילום: אר'לה הצמצם הבוער

אמונה אהבה תקווה - הצגה

אמונה אהבה תקווה - הצגה

בימוי: ריקי חיות. תנועה וכוריאוגרפיה: עידית סוסליק. תיאטרון תמונע, 2016. צילום: מיקה קושלביץ

bottom of page